عمرو دياب حزين جدا .. تعرفي على السبب؟

 أيمن بهجت قمر
أيمن بهجت قمر

فى قرار محزن، أعلن الشاعر والسيناريست أيمن بهجت قمر، اعتزال تأليف الأغاني، الأمر الذي أحزن الكثير وأولهم الفنان عمرو دياب.


وفي مداخلة هاتفية لبرنامج "الحكاية"، المذاع عبر "mbc مصر"، يوم السبت، قال عمرو دياب: "تعرفت على قمر منذ عام 1998 عبر أغنية "ولسة بتحبه يا قلبي"، وأكد دياب أن قمر يعد من أفضل الشعراء الموجودين على الساحة الفنية، ووجوده كان له تأثير قوي خلال الـ 20 عام الماضية.

ونفى دياب أن يكون قمر تعرض لأي مشكلة دفعته لهذا القرار المحزن، وأكد: " أيمن بهجت قمر شاعر مش سهل، رجل ناجح في المجال بتاعنا ومن أهم الشعراء، والكلمة اللي بتتقال بترن في ودن الناس طول عمرها".

وقد نشر "قمر" عبر حسابه على فيسبوك قرار الإعتزال، قائلًا: "بقالي فتره مش صغيره بفكر جديا في اللي هقوله دلوقتي أنا قررت إن أغنية مهرجان هي آخر أغنيه أنا هكتبها وخلاص هعتزل تأليف الأغاني، هكتب أفلام، مسرح، مسلسلات، لكن خلاص هبعد عن مجال الموسيقى هنتج بس، أنا بقالي ٢٨ سنه بكتب أغاني وطول الوقت في توتر وضغوط عاصرت أجيال كتير من ١٩٩٢ لحد دلوقتي وخلاص قررت ارتاح من السبق ده، أنا آسف مش هرد على أي زميل يتصل بيا عشان محدش يأثر عليا".