أمير طعيمة ورأيه فى المثلية

الشاعر أمير طعيمة
الشاعر أمير طعيمة

عبر الشاعر الغنائى أمير طعيمة عن استيائه مع حملة التعاطف مع المثليين والملحدين بعد تصريحات نور هشام سليم عقب انتحار الناشطة سارة حجازي، وكتب طعيمة عبر حسابه بموقع "تويتر" : " بعد ما دافعوا عّن المثلية الجنسية وبدأوا كمان يقنعوك إنها حلال، ده غير ان الالحاد ما يغضبش ربنا في حاجة.. ما استبعدش يدافعوا عّن زنا المحارم بحجة ان الطرفين ما أذوش حد و انها حرية شخصية"، وتابع :"احنا مَش شيوخ بس لما بنعمل معصية بنبقى عارفين انها معصية مَش  بنغير ثوابت عشان نريح ضميرنا".


وقال ابن هشام سليم المتحول جنسيًا: "اللى راضي بيا ومش راضي بملك الكاشف يبقي منافق، اللى راضي بيا ومش راضي بسارة حجازي يبقي منافق، واللى هيجي يقول لا أصل دا الدين ودا الإسلام، لا دا دينك انت وحياتك انت، وبراحتك تفكر بطريقتك بس متفرضش دينك عليا أو على سارة أو على ملك".وأضاف نور هشام سليم في حديثه: "فين الإنسانية يا جماعة، اللى هيجي يقول لا أصل انت عادى بس المثليين والمثليات حرام، هقولكم حاجة أنا مكنش في خلل هرموني، ولا كان في حاجة، دا مكنش تصحيح، دا كان تحويل، فا انا قدام ربنا اللى عملته دا غلط، بس انتو كلكم ماشيين حبيبي يا نور وأنت زي القمر وعيش مبسوط، بس سارة حجازي ماتت بس أحسن وإن شاء الله الدود يأكلك".
وكان الشاعر الغنائى أمير طعيمة، قد أشاد بأحداث الحلقات الأخيرة من مسلسل الاختيار التى جسدت جانبا من ملحمة البرث التى استشهد فيها أحمد المنسي ومجموعة جنود وضباط القوات المسلحة فى سيناء، وغرد طعيمة عبر حسابه الرسمي بموقع "تويتر"، قائلا: "ده الفرق بين اللي بيموت بطل، و بين اللي بيموتوا وهُم بيهربوا في الصحراء زي الفئران.
ووجه أمير طعيمة رسالة إلى المصريين بعد حلقة أمس من مسلسل الاختيار قائلا: "بعد ما شفت بعينيك نقطة من بحر الحقيقة، اللي يجيب سيرة جيش بلدك دوس عليه بجزمتك وافعصه زى الصرصار. نحتسبكم عند الله شهداء وربنا يربط على قلب أحبابكم".