أيتن عامر ترد على جدل مسلسل "زوجة واحدة لا تكفي"

ردت الفنانة أيتن عامر على الجدل الكبير الذي أثاره المسلسل الخليجي "زوجة واحدة لا تكفي" الذي شاركت به في موسم رمضان 2024، وقرار دولة الكويت بمنع كل من شارك به أو بأي عمل فني يسيء للمجتمع الكويتي من المشاركة في أي أعمال فنية داخل الدولة.


وقالت أيتن عامر في لقاء مع et بالعربي: "أنا سايبه القرار للناس أكيد مفيش حاجة بيتفق عليها كل الناس في أكيد ناس عجبهم المسلسل وفي ناس معجبهمش، دول ليهم احترامهم وتقديرنا ودول برضو ليهم احترامهم وتقديرنا ليهم المضاعف".

وتابعت أيتن عامر: "أكيد أنا كان نفسي المسلسل يعجب كل الناس لكن دي مش حاجة بإيدي".

وأكملت أيتن عامر: "أنا شايفه إن في ناس أهم مني المفروض هما اللي يطلعوا يردوا مينفعش إني أتخطاهم، أنا في الآخر فرد من مجموعة في ناس تانية أهم مني قيمة وقامة سايبالهم هما الكلام والرأي الأخير، هما يقرروا وقت ما يطلعوا يتكلموا يتكلموا ووقت ما مش عايزين يتكلموا ليهم مني كل الدعم".

وكانت وزارة الإعلام في الكويت أصدرت بيانا يوم 27 رمضان 2024، ومنعت عرض مسلسل "زوجة واحدة لا تكفي" وتم تحويل أسرة المسلسل للتحقيق، بعد أن اتهموا بأنهم يقدمون عملا يسيء للمجتمع الكويتي، ولا يناسب عادات وتقاليد هذا المجتمع.

ومسلسل "زوجة واحدة لا تكفي" بطولة هدى حسين وماجد المصري وأيتن عامر وفاطمة الصفي، سحر حسين، نور الغندور، من تأليف هبة مشاري حمادة وإخراج علي العلي.