ياسمين عبد العزيز أصعب شخصية.. ورجاء الجداوي هي الأكثر أناقة

ستايلست المشاهير "دنيا عبد المعبود" لمجلة الجمال: هذه هي نصيحتي للسيدات للحصول على طلة مميزة

ستايلست المشاهير دنيا عبد المعبود
ستايلست المشاهير دنيا عبد المعبود

مع التقدم والتطور والانفتاح الذي نشهده في عصرنا هذا، أصبحت إطلالة المشاهير والنجوم جزءاً مهماً جداً في مسيرة النجاح بل والانتشار أيضاً، فللصور دور أساسي في الظهور على الساحة دائماً، ولأن الإطلالة المميزة تتطلب دائماً إلماما بأحدث صيحات الموضة الموسمية فإن وجود الستايلست بات أساسياً في حياة المشاهير لضمان إطلالة مميزة.


وعلى ذكر الإطلالات المميزة، فإن اسم "دنيا عبد المعبود" بات واضحاً ضمن أهم أسماء الستايلست المتواجدين على الساحة، اسم مصممة لمع في مجال الستايلست والأزياء، المصممة التي تساعد النجوم في إبراز جمالهم وأناقتهم بناء على ذوقها الرفيع في عالم الموضة وبصمتها السحرية التي تظهر فوراً على أي شخص تعمل معه. 
وفي حديث حصري لها مع مجلة وموقع الجمال دوت نت، أخبرتنا دنيا عن أشياء كثيرة لها علاقة بموضة وأناقة المشاهير، وتحدثت عن العديد من الأشياء التي واجهتها خلال مشوارها في هذا المجال.
احكي لنا عن بداياتك؟
أنا قررت اشتغل كـ "ستايلست" من وأنا بدرس في معهد السينما، خاصة وأنا في السنة الثانية قسم ديكور وأزياء، ونقدر نقول إن بداياتي الفعلية كانت في 2008.
من هو أول فنان أو فنانة بدأتِ العمل معه؟
في الحقيقة أنه لم يكن فنان واحد، كانوا 3 فنانين وهم شيكو وأحمد فهمي وهشام ماجد في فيلم بنات العم.
إيه اللي خلاكي تختاري المجال دا؟
دائما كان حلمي دخول معهد السينما، ولأن أنا بحب الرسم والألوان ودائماً بيلفت انتباهي اللبس وبياخد عيني، وأنا أساس شغلي بيعتمد على إني أرسم ملامح شخصية الممثل أو الممثلة وأضيف التفاصيل، وأنا بشتغل دائما على التفاصيل الصغيرة اللي بتظهر الشخصية، وطبعاً بيبقى في الاعتبار رأي المخرج والفنان ودا بيبقى بعد اجتماعات ومناقشات كتير حول الشخصية.
على أي أساس بتختاري ملابس الشخصية؟
أول حاجة السيناريو، بعد قراءة السيناريو بنحدد المستوى الاجتماعي للشخصية سواء من منطقة شعبية وأصبحت غنية أو هي أصلا غنية، ودا لازم نظهره في استايل لبس الشخصية.
 

إيه أصعب شخصية اشتغلتي عليها؟

أصعب شخصية هي أحلى شخصية بتطلع، ودا بيعتمد على رأي الجمهور أولاً وأخيراً، بس من وجهة نظري "ياسمين عبد العزيز" في مسلسل "ونحب تاني ليه" وباسل الخياط وحنان مطاوع في "الرحلة".
مين أكتر حد استمتعتِ بالشغل معاه؟
أي حد عنده خبرة وقديم في المجال بيضيفلك من غير ما يشعر، مثلا ريهام عبد الغفور شخصية مريحة جداً في التعامل. هنيدي اشتغلت معاه في "3 أيام في الساحل" وهو من أكتر الناس اللي اشتغلت معاهم مريح جداً وعنده طاقة عظيمة والشغل معاه سلس وبسيط جداً.
من هو الفنان اللي تتمني العمل معه ولو بدون مقابل؟
كنت أحب اشتغل مع الاستاذ أحمد زكى بس للأسف ليس لي نصيب، الله يرحمه، بحبه جداً جداً.
هل تختلفين مع الفنان أو الفنانة التي تعملين معهم في ستايل الملابس؟ ومين رأيه بيمشي؟
لا نختلف كثيرا لأن في مساحة نقاش وطرح لوجهات النظر والرأي الاقرب والأنسب والأفضل لصالح الشغل والشخصية هو اللي بيتعمل في النهاية.
هل تتدخلين في مجريات أحداث العمل الفني أو تبدين رأيك فيه؟
أكيد بيكون في مساحة بيني وبين باقي الأستاذة من باقي الأقسام القائمين على العمل الفني وبنتبادل الآراء في جلسات التحضير، والعمل الناجح هو اللي بيكون في كمياء وتوافق بين رؤية المخرج، ومدير التصوير، ومهندس الديكور، وأكيد مصممة الأزياء أو الستايلست.
هل تدققين في الملابس وستايل الأزياء عند مشاهدة الأفلام والمسلسلات سواء العربية أو الأجنبية، وتقولين في نفسك كان ممكن يكون أفضل لو كان مختلف؟
طبعا، عندما أشاهد أي عمل بأفكر .. ودايماً أراه بعين صناع العمل وليس بعين المشاهد العادي، وليس كاستايلست أزياء فقط، وكمان بـ أركز في الإخراج والتمثيل ومع كل شيء وكل مشهد كيف تم تنفيذه... وظروفه.
إيه هي مواصفات خبير الموضة الناجح؟
لازم يكون عند إطلاع بشكل عام على أي حاجة بتحصل في الموضة حول العالم، لازم يدرس أبعاد كل شخصية هو هيشتغل عليها.
 

هل العمل مع الفنانين الرجال أسهل من الفنانات؟

العمل مع الرجال قد يكون أسهل وذلك لأن السيدات دئماً تفاصيلهم أكتر.
 هل تطلبين طلبات معينة أو شروط قبل العمل مع الفنانين؟
لا ليس هناك شروط مسبقة معينة، فقط الطبيعي المتعارف عليه في كل عمل .. لكن ليست شروط بعينها.
إيه اللي بيميز "دنيا" عن غيرها في المجال؟
بحاول استوعب دائماً الممثل حابب يكون استايله إيه واقرأ كويس السيناريو وأعمل دمج بين الاثنين بحيث أكون خدمت الشخصية صح ويكون الممثل مرتاح في استايله اللي هيقوم به في الدور.
مين أكتر ستايلست بتحبي شغلهم؟
ناهد نصر الله ودينا نديم لأنهم دائماً بيهتموا بالتفاصيل.
الأيام دي بنشوف موجة كبيرة من الـFashion and Image Consultant، إيه رأيك في الموضوع دا؟
دي حاجة كويسة لأن الناس أصبح عندها وعي بالألوان والتناسق والشكل والشعر، وبسبب الانفتاح أصبح فيه تطور في الشكل والذوق العام عموماً وبأقل الإمكانيات.
هل يمتد عملك أحيانا كـ ستايلست لاختيار الأزياء التي يحضر بيها النجوم والنجمات الحفلات والمهرجانات؟
مؤخراً أصبح النجوم والفنانين يعتمدون على الاستايلست لاختيار اللوك الخاص بهم في المناسبات والمهرجانات .. لأن المهرجانات أصبحت محط أنظار الجميع والكل يسعى للظهور بأفضل إطلالة.
مين من مصممي الأزياء تتابعينه دائماً؟
إيلي صعب ونيكولا جبران، اللبنانيين عموماً.
من هي الفنانة العربية الأكثر أناقة في رأيك من الزمن الماضي والحالي؟
أكيد الفنانة سعاد حسنى لأنها كانت أيقونة الموضة في جيلها ورجاء الجداوي هي الأكثر أناقة.
 

ومن هي الشخصية العامة أو الفنانة الأجنبية الأكثر أناقة في رأيك؟

الأميرة ديانا هي الأكثر أناقة وبالنسبة للفنانات أعتقد أن اطلالات چينفر لوبيز الجريئة هي الأفضل.

من هو مثلك الأعلى؟

"بعد تفكير طويل" أنا، لأني دائماً بقارن نفسي بنفسي، أنا كنت من 5 سنين وبقيت فين دلوقتي، وهكون فين كمان 5 سنين، لأني دائما بقارن نفسي بنفسي، ولأن ربنا أعطى كل واحد فينا مهارات مختلفة فأنا مينفعش أقارن نفسي بحد، وطبعا بحب أوصل لنجاح أي حد ناجح وأخده قدوة في النجاح وليس نوع النجاح.
إيه هو مصدر الوحي بالنسبة لك؟
الناس.. طول ما أنا ماشية في الشارع بتفرج على الناس بكل طوائفهم وأعمارهم ومهنهم، بركز في التفاصيل بداية من لون البشرة "المختلفة ما بين كل طبقة بناء على طبيعة الشغل" مروراً بشكل الأسنان والأظافر، أنا اللي مسئولة عن إن المشاهد يصدق الشخصية بناء على التفاصيل الصغيرة الدقيقة اللي أنا بشتغل عليها.
هل فكرتي في التحول لتكوني مصممة أزياء محترفة؟ بمعنى أن تكوني صاحبة دار أزياء؟
فكرت فعلاً في هذا الموضوع أكيد ولكن في الوقت الحالي هي خطوة مطروحة ولكن مؤجلة.
إيه أكتر طبقة اجتماعية متعبة في الشغل؟
طبقة الـA class  لأن كل حاجة لازم تكون صح وشكلها مظبوط ولازم يكون فيه تنوع، ودا لأني دائماً في شغلى بهتم بالتفاصيل أكثر من الكمية.
أكتر موقف طريف واجهتيه أثناء التحضيرات لعمل فني؟
مواقف كتير، بس أكتر موقف بيحرجني لما بنزل أي مول وأدخل غرفة القياس الخاصة بالرجال، دائماً ما يقال لي إن وجودي هنا ممنوع وبفضل أقول لهم إن دا شغلي أنا ولازم أشوف اللبس على الممثل عشان أقتنع هيناسب الدور ولا لا.
إزاي شايفة مهنة الـstylist  اتغيرت في الفترة الأخيرة؟
الموضوع اختلف جداً لأنه بدأ يظهر تطور كبير في مجال صناعة السينما والمسلسلات، وكمان دا بيرجع إلى أننا بدأنا نقارن نفسنا بالدراما اللي بنشوفها بره زي الدراما التركية والإبداعات اللي بنشوفها في مسلسلاتهم، دا بخلاف الدراما اللبنانية، ونقدر نقول إن السبب الأول والرئيسي بيرجع للانفتاح اللي بنشهده الفترة دي.
هل شغلك أثّر على حياتك الشخصية؟
جداً، السرعة ثم السرعة ثم السرعة، سواء السرعة في إنجاز المهام أو اتخاذ القرارات السريعة بإنجاز بشكل عام.
في التسوق.. هل انتي مهووسة بالشوبنج أم تشترين ما تحتاجين إليه فقط؟
طبعا.. طبعا.. طبعا.. أحب الشوبينج أكتر من أي شيء أخر وبحب اشترى الحاجة إيماناً مني بأن مش محتاجاها في الوقت الحالي بس أكيد سأحتاجها في يوم من الأيام وبكون صح ساعات.
ما هي هواياتك بشكل عام؟
هواياتي السفر والرياضة
إيه هي مشاريعك المستقبلية؟
بحضّر لمسلسل جديد من إنتاج سينرجي "اللي مالوش كبير" بطولة ياسمين عبد العزيز وأحمد العوضي في رمضان 2021.
هل أنتي متابعة جيدة للأخبار ومجريات الأحداث السياسية والاقتصادية أم غير مهتمة بها؟
بتابع الأحداث السياسية والاقتصادية ولكن على مستوى الخطوط العريضة وليس بتعمق، في الحقيقة. 
ما هي علاقاتك بالسوشيال ميديا والتواصل مع الجمهور؟
علاقتى بالسوشيال ميديا قوية جداً؛ أنا متابعة جيدة للأحداث، والسوشيال ميديا أصبحت جزء من أقوى وسائل التواصل مع الجميع ومنهم الفانز.
كيف تعرفين أن الناس عجبها الملابس بعد عرض العمل الفني؟ كيف تقيسين نجاح عملك؟
بعرف من ردود الأفعال وعلى السوشيال ميديا، ففي الوقت الناس بتقول رأيها في كل حاجة والعمل الحلو الناس بتتكلم عليه بشكل جيد و"بيبان”
في النهاية، ما هي نصيحتك للسيدات للحصول على طلة مميزة؟
البساطة دائماً في كل حاجة، سواء الشعر أو اللبس ودا لأن simplicity always wins، كما أنصحهن بمواكبة الموضة، ولكن بارتداء ما يناسب شخصية كل سيدة وعمرها، والمناسبة التي تحضرها، مع الوضع في الاعتبار الميكاج المناسب الذي يتماشى مع ألوان الملابس والمناسبة والتوقيت سواء في النهار أو السهرة، ويجب على كل سيدة أن تتعلم أن ما يمكنارتداؤه في العمل قد لا يصلح في مناسبات أخرى.