تعرفي على أعراض حساسية الألبان عند الأطفال

حساسية الألبان عند الأطفال
حساسية الألبان عند الأطفال

يعاني بعض الأطفال الرُضع للكثير من الأعراض عند بدء إدخال الطعام الصلب لهم، مثل (الإسهال، والتهابات الحفاض) هي دليل على أن أطفالهن يعانون من حساسية الألبان.


وفي هذا السياق، كشف الدكتور أحمد الخطيب مدرس مساعد الجهاز الهضمي للأطفال وحديثي الولادة بكلية الطب جامعة الأزهر، عن عدة معلومات خاطئة عن حساسية الألبان عند الأطفال.

وأوضح الخطيب، أهم الأعراض التي قد تظهر على الطفل وتظن الأم أنها حساسية من الألبان، كالتالي:

– المخاط في البراز لوحده مش حساسية لبن، فتغير ألوان البراز من عادى لأخضر لبُنّى فاتح لبني غامق لرمادي لأصفر كل ده مش حساسية لبن.

– الزن والمغص، بشكل عام، مش حساسية لبن. – الإمساك، بشكل عام، مش حساسية لبن.

– الارتجاع الصامت أو الظاهر في الرُّضّع مش بالضروري حساسية لبن.

– تسلخات منطقة الحفاض عند بعض الرُّضّع إكزيما احتكاكية contact dermatitis محتاجة ترطيب من فولاذ وتهوية مستمرة وتغيير في أجزاء من الثانية بعد عمل الحمام، مش حساسية لبن.

– الخنفرة والكحة المتكررة والرشح الموسمي مش حساسية لبن.

– الإكزيما الدهنية وقشرة فروة رأس الرضيع بتروح لوحدها ولو مؤذية ومضايقاه علاجها شامبو مضاد فطريات و كورتيزون موضعي مش منع اللبن.

– “ثبات الوزن” لوحده بدون أعراض أخرى مش عرض من أعراض أي حساسية، لا قمح ولا لبن. وأضاف الخطيب أن “معظم مشاكل الرُّضّع أول ٦ شهور من العمر طالما مش بتأثر على الوزن هتختفي عاجلاً أم آجلاً بعد دخول الأكل للطفل الرضيع بين ٤-٦ شهور، الفكرة بس ازاي نحدد هل سبب المشاكل دي تحسس فعلاّ ولا مغص وارتجاع أو إمساك له علاقه بالأكل اللي بتاكله الأم”.