تعرفي على أضرار استخدام الوصفات الطبيعية على البشرة والشعر

التوابل
التوابل

تبحث الفتيات عادة عن طرق عديدة للحفاظ على نضارة البشرة والجلد، وكذلك نمو الشعر وحمايته من التساقط، لذا يلجأن الكثير من الفتيات والسيدات لاستخدام بعض الوصفات الطبيعية، التي يستخدمونها داخل المنزل، لتقوية الشعر، والحفاظ على بشرتهن من الجفاف، والتي قد تتسم بغرابتها بعض الشيء.


ماء الرز

وتقول رحاب عاطف، ربة منزل، إنها عرفت وصفة استخدام ماء الرز من خلال مواقع التواصل الاجتماعي، ومن ثم قامت باستخدامها لتقوية شعرها وحمايته من التساقط، قائلة: "بقالي أسبوع بستخدمها وبحط الماية على شعري ومستنية أعرف النتيجة".

البصل والثوم

ستخدم البصل والثوم المطحونين مع مواد تانية عشان سمعت إنهم بيساعدوا على نضارة البشرة وبيشدوها، أي نعم ريحتهم بتكون صعبة، بس بستحملهم عشان النتيجة اللي عايزة أوصلها في الآخر".. حسب دعاء السقيلي، طالبة.

فيما تستخدم سمر مصطفى، ربة منزل، القرفة والزبادي للحصول على بشرة رطبة حد وصفها.

الأضرار

ومن جانبها، علّقت الدكتورة هبة منصور، استشاري أمراض الجلدية، على استخدام وتحضير بعض الوصفات الطبيعية داخل المنزل، موضحة أن الكثير منها قد تكون مضرة على البشرة والشعر على عكس ما هو متوقع.

وقالت استشاري أمراض الجلدية: "مش أي وصفة تقدر أي واحدة تستخدمها، لأنه ببساطة ممكن تكون واحدة عندها حساسية من مادة غذائية ما وتأثر على جلدها أو بشرتها على عكس ما تفيد غيرها، ده غير إن المواد اللي بيتم تحضيرها دي بتتلف بسرعة شديدة، فلازم يتم تخزينها بشكل صحيح، وممكن بعض المواد تهيج البشرة وتخلق التهابات في فروة الرأس وتساعد على تساقط الشعر مش حمايته".